Most olvasom
Óra, luxus, sport és a jövő

Óra, luxus, sport és a jövő

Óra, luxus, sport és a jövő

A mindig kifogástalan megjelenésű, torinói származású Davide Cerrato, aki korábban az Officine Panerai nemzetközi kommunikációs vezetője volt, majd a Rolex-nél és a Tudor-nál a marketing és kommunikáció mellett a dizájnért és a termékfejlesztésért is felelt, jelenleg az ikonikus Montblanc óradivíziójának nemzetközi igazgatója és tervezője. Az SIHH-n bemutatott legendás Time Walker kollekció újragondolása mellett a technológia és a luxus jövőjéről, valamint az Y generáció státuszszimbólumairól és inspirációról, férfidivatról is beszélgettünk.

Az új technológiai fejlesztések, az automatizálás folytán veszélybe kerülhetnek a hagyományos, kézzel készült munkafolyamatok. Mit gondolsz, helyettesítheti a technológia az embert?

 

 

Kétségkívül az ipari és technológiai fejlődés nagy hatással van az emberek munkájára. A luxusiparban – aminek is az egyik esszenciája a hagyomány és a kézművesség – különös figyelmet fordítanak az emberek szaktudására és képességeire. Ezeket a különleges kulturális sajátosságokat meg kell óvni és generációról generációra át kell örökíteni. A luxusiparhoz köthető különleges iparművészet ebben az értelemben védelmet élvez, hisz érdekvédelmi szervezetek és luxuscégek óvják és értékelik ezeket.

 

Mennyiben befolyásolják az új technológiai lehetőségek az óragyártást és magát a tervezést? Milyen lépések helyettesíthetőek könnyedén és melyek azok, amelyek kizárólag kézzel készíthetőek el?

 

A 3D nyomtatás gyakorol nagy hatást az óraiparban a termékfejlesztésre. Ez a technológia egy nagyon hasznos és rendkívül gyors eszközt adott a kezünkbe, ha például egy prototípust modellezünk. Néhány óra alatt három dimenzióban és több féle anyagból valósíthatunk meg bármilyen kreatív ötletet. Amikor pedig a termékfejlesztés egy következő fázisához érünk, mégis visszatérünk az analóg, emberi dimenziójához a folyamatnak. Ha például egy fém prototípust szeretnél egy órából, ma még nem tudod ezt egy 3D nyomtatóval elkészíteni. A luxusórák termékfejlesztésének és gyártásának viszont számos lépése kézzel készül és gépek nem is fogják tudni helyettesíteni.

 

 

A luxusipar több tekintetben egyre közelebb kerül az utcai divathoz és a sportos, „athleisure” trendekhez. Mit gondolsz, vissza fog térni a luxus a gyökereihez valaha? Milyennek látod a luxusipar jövőjét?

 

Az órák tekintetében a különböző sportokhoz köthető, aktív órák a piac egy fontos részét fedik le és a 20. század közepén születtek meg. Végigkísérték a különböző sportágak és kültéri, szabadtéri tevékenységek fejlődését. Ebben az értelemben a sport és aktív órák trendje egyszerre gyökerezik erősen az órakészítés hagyományaiban és a kültéri tevékenységek újbóli fellendülésének aktuális trendjében. Erre egy nagyon jó példa a Montblanc új Timewalker kollekciója, amit januárban mutattunk be Genfben a Nemzetközi Óraszalonon (27th Salon International de la Haute Horlogerie – SIHH). A 20. század elején készült korai Minerva „szolgáltatta” a hagyományt és annak gyökereit: innen merítettük az időmérés és a stopperórák különleges technikai felfedezéseit, ezt kapcsoltuk össze az autóversenyzés és az autók iránti szenvedély erőteljes frissességével és egy olyan dizájnnal, ami kifejezi mindezt az erőt és az ezzel járó érzelmeket.

 

Irta: Dobos Emese

 

A teljes interjú a Gentlemen’s Choice legújabb számában olvasható

© 2020 Gentlemen's Choice. Minden jog fenntartva.

Vissza a tetejére