Most olvasom
Zakatoló paloták – Keresztül-kasul Európán, a kontinens legelegánsabb luxusvasútjain

Zakatoló paloták – Keresztül-kasul Európán, a kontinens legelegánsabb luxusvasútjain

Zakatoló paloták – Keresztül-kasul Európán, a kontinens legelegánsabb luxusvasútjain

Több mint másfél évszázadon keresztül a legfontosabb közlekedési eszköznek számított az egyes földrészeken belül, az egyetlen jármű volt ugyanis, amely relatíve rövid idő alatt képes volt nagy távolságokat áthidalni. Az utóbbi tíz évben azonban a vonat szerepe mind a nemzetközi kereskedelem, mind a turizmus területén drasztikusan lecsökkent.

Persze, nem mindegyik vasúttársaságnak kell krokodilkönnyeket hullatnia a veszteségeket számolgatva, egyesek köszönik szépen, de nagyon jól megvannak, még így is. 

Manapság, a gyors és megbízható autók és a minden nagyvárosban leszálló repülőjáratok korában az ember tényleg csak akkor utazik vonattal, ha nem tud vezetni és a megcélzott lokációnak nincs reptere. Ez esetben viszont igyekszik InterCity első osztályra kerülni, azzal ugyanis még mindig nem lehet melléfogni. Vannak azonban, akik nem szükséges rosszként élik meg a zakatolást, sőt, képesek többszázezerért jegyet váltani, hogy a legnagyobb kényelemben és luxusban juthassanak el A-ból B-be. Magazinunk hűséges olvasói talán még emlékeznek, hogy épp egy hasonló témával indítottuk e rovatot legelső, 2011. december-januári lapszámunkban, ahol is a „Vonatok királyát, a királyok vonatát”, a Venice Simplon Orient Expresszt vettük jobban górcső alá.

 

 

Természetesen most sem maradhatott ki a listánkból, azonban reméljük, tudunk újat javasolni, ha netán nem Isztambul felé szeretnék venni az irányt következő útjuk alkalmával. Persze, cikkünk terjedelmi keretei okán nem vállalkozhatunk arra, hogy az összes példát bemutassuk, eképp kimaradt felsorolásunkból a Ferenc Józsefnek emléket állító, az egykori Osztrák–Magyar Monarchia országain keresztül pöfögő Majestic Imperator luxusvasút is, miképp a legpatinásabb vonatokat tulajdonló Belmond Northern Bell vonala szintúgy.

 

Uralkodók ágyában kelve

Nem mondjuk, hogy a Párizs és Isztambul között közlekedő, Budapesten is megálló Venice Simplon Orient Expressznél nem találtak még fel kényelmesebb vonatot, az viszont biztos, hogy elegánsabbat aligha. Bár a kupékból kihagyták a zuhanyzót, a klímát, sőt még a toalettet is, cserébe azonban kárpótolja az utazót a húszas éveket – és Agatha Christie híres Poirot-sztoriját – idéző miliő, az eredeti art deco kialakítás, na meg a lenyűgöző panoráma. A társaságra és finom étekre vágyók három étkezőkocsi közül választhatnak, az intarziás Étoile du Nord, a drága kínai lakkos falburkolat keretezte L’Oriental és a Lalique-kristályokkal tarkított Côte d’Azur várja az ötcsillagos fogások szerelmeseit.

 

 

A vacsora után (amelynél a hivatalos dresszkód a szmoking, de legalábbis sötét öltöny nyakkendővel) érdemes átfáradni az art nouveau stílusú lounge-kocsiba, ahol finom koktélok és charleston zene várnak. Az Orient Expressz anekdotái kifogyhatatlanok, ha megengednek így egy tippet, mi a 3309-es számú – szerencsés – kusettet ajánljuk foglalásra, amely 1929-ben épp szolgálatot teljesített azon az isztambuli úton, amikor egy hóvihar miatt a vonat 60 km-re a várostól rekedt a pusztában. Az utasok és a személyzet csak a helybéli falusiak segítségével élte túl a krízist.

www.belmond.com/venice-simplon-orient-express

 

Amivel nem száműzetés Szibériába menni

Bár a Golden Eagle luxusvasút a Transzszibériai Expressz elegáns verziójaként híresült el, sokan nem tudják, hogy nemcsak Ázsia felé közlekedik, hanem például Moszkvát és Szentpétervárt is összeköti. A vonaton három különféle szobatípus érhető el: imperial lakosztály, illetve úgynevezett arany- és ezüst osztály, amelyek mind saját fürdőszobával, gardróbbal, szabályozható klímával és mosodaszolgáltatással bírnak. A kabinokhoz hasonlóan ugyancsak 2012-ben felújított két étkezőkocsi eltérő kialakítással várja a vendégeket.

 

 

A Gold étterem fényesre lakkozott fa paneljait sárgaréz elemek és hangulatvilágítás teszi hívogatóvá, míg a White étterem közel hasonló a Téli Palota egyik bálterméhez: aranystukkós fehér rokokó enteriőrje a cári időket kelti életre vacsora közben. A vonat bárja soha sem zár be, a zongoraszó szinte örök. Bár a személyzet angolja hagy némi kívánnivalót maga után, a félreértéseket elkerülendő külön tolmács dolgozik a vonaton, illetve az éjjel-nappal elérhető orvosi szolgálat is biztosított. A Golden Eagle ekképp tökéletes eszköz arra, hogy a legnagyobb kényelemben utazzunk keresztül a nagy orosz pusztaságon Putyin és Nagy Péter székhelyei között.

www.goldeneagleluxurytrains.com

 

Olykor még a skótok sem spórolnak

Csupán harminchat utas fér fel a Royal Scotsman luxusvonatra, amely a skót felföldet szeli keresztül. Persze, nem azért, mert csupán egy kocsiból állna, hanem mivel kizárólag lakosztályok találhatók a fedélzetén (így egyedülállóan itt nincs egyágyas szoba), ezzel pedig a világ egyik legelőkelőbb luxusvasútjának számít. Holott kitételei akadnak bőven: nem ajánlják például az utazást magasabbaknak, lévén az ágyak nem hosszúak, továbbá olyan pároknak, akik nem tudják az éjszakáikat külön elképzelni, tekintve, hogy csak egy franciaágyas lakosztályuk van.

 

 

A Royal Scotsman Raven és Swift éttermei is híresek kiváló gasztronómiájukról és lenyűgöző borkínálatukról, illetve legfőképpen a csodaszép tálalásról. A megjelenés azonban szigorúan szmokingban avagy hagyományos kiltben kívánatos. A lounge-kocsit direkt úgy alakították ki, hogy az összes vendég kényelmesen elférhessen benne, továbbá egyformán érezhessék a terasz részen az arcukba vágó hideg skót szelet. 

www.belmond.com/royal-scotsman -train

 

Fiesta a vonaton

Az Észak-Spanyolországot járó Clásico El Transcantábrico luxusvasút bár kívülről patinásnak néz ki, valójában korántsem az. 1983-ban indult első útjára, amelynek célja ma is az, hogy az egyszerre felférő 53 utast megismertesse a régió kulturális és gasztronómiai jellegzetességeivel. Éppen ezért a büféreggeli kivételével az étkezések nem is a vonaton, hanem a megállók legjobb éttermeiben zajlanak. A vonat hat hálókocsival, négy lounge-kocsival és két szalonkocsival rendelkezik, előbbiek a társasági élet, a beszélgetések, a közös táblajátékok és az olvasás színterei, utóbbi kettő pedig egy bárnak és egy pubnak ad helyet.

 

 

Gyakran rendeznek élőzenés partit a pub kocsiban, akinek viszont ez sok, visszavonulhat szaunával, hidromasszázsos zuhanyzóval, hatalmas gardróbbal és franciaággyal felszerelt hálófülkéjébe. Bár a vonaton találhatók közösségi számítógépek is, wifi csakis a megállóhelyeken elérhető. A transzfer természetesen benne foglaltatik az árban, nem úgy a személyzetnek szinte kötelezően adandó borravaló.

www.luxurytrainclub.com/trains/el-transcantabrico-clasico

 

Hogy a déli félteke se maradjon ki

Dél-Spanyolországnak is megvan a maga luxusvasútja az Al-Andalus személyében. A húszas évekből származó hét hálókocsiból ötöt Franciaországban készítettek viktoriánus stílusban (a vonat nagy része art deco), amelyeket egykor a brit királyi család használt nyári vakációi alkalmával Calais-tól a Côte d’Azurig. Négy különböző, 1928-1930 közötti étkezőkocsival bír, de ezeken csak az ebédet és a vacsorát szolgálják fel, a reggelit ugyanis a szobájában költheti el a vendég.

 

 

A lounge-kocsiban táncparkett, bár és egy mini könyvtár karosszékekkel várja a feltöltődni vágyókat, továbbá ugyanit található az internetpont is. Természetesen minden helyiség légkondicionált, a szobák külön fürdővel és klímával bírnak. Az ágyakat a személyzet nappal kanapévá alakítja, hogy még kényelmesebben lehessen élvezni a gyönyörű andalúz tájat. 

www.luxurytrainclub.com/trains/al-andalus

 

Az angol kistestvér

A British Pullman voltaképpen nem is egy különálló vasút, hanem az Orient Expressz brit karja, amely Párizs és London között hivatott szállítani az utazóközönséget. Persze, kár lenne lebecsülni, hiszen nem kevésbé illusztris társaságot ismert meg az idők folyamán, mint a nagytestvér. 1953-ban például a külföldi méltóságok transzportjáért felelt, akik II. Erzsébet királynő koronázási ceremóniájára igyekeztek a brit fővárosba.

 

 

A British Pullman mind a tizenegy vagonja külön nevet visel, Erzsébet anyakirályné például szívesen használta a „Phoenix” nevezetű kocsit utazásai során, a „Perseus” Sir Winston Churchillt kísérte utolsó útjára, „Audrey” pedig 1951-1964 között volt a királyi család legfőbb szárazföldi utazóeszköze. A British Pullman igazi történelmi jármű, klasszikusan elegáns kialakításán és menüjén máig nem változtattak, borait saját sommelier kezeli. A vonat mellesleg nemcsak a high class society körében népszerű, gyakorta veszi igénybe a brit felső középosztály is esküvők színteréül, kastély- és vidéklátogatások céljából is.

www.belmond.com/british-pullman -train

Írta: Pécsi Balázs Roland

Fotók: Press

© 2020 Gentlemen's Choice. Minden jog fenntartva.

Vissza a tetejére